När BTJ lanserade tävlingen Bokpiñatan var responsen från Sveriges skolor enorm. Juryn fick ett mycket utmanande arbete att hitta skolan med de allra bästa läsfrämjande aktiviteterna. Bland de tio värdiga finalisterna föll lotten till slut på Hökerums skola.
– Vi är jätteglada för det här priset och att vi kan fylla på i biblioteket med bra böcker, säger Alexandra Wahlström, skolbibliotekarie på Hökerums skola.
Vinsten i Bokpiñatan är ett bokpaket värt 25 000 kronor, skräddarsytt till vinnarskolan av BTJ:s skolbiblioteksexperter.
– En vinst betyder jättemycket för vi satsar allt vi kan på läsfrämjande aktiviteter här på skolan, trots att vi är en liten byskola, säger Alexandra Wahlström.
Hökerums skola har ungefär 230 elever från föreskoleklass till årskurs sex. Skolan har en ambitiös lässatsning. Som på många andra skolor hålls det tävlingar och man deltar i nationella initiativ som ”Read Hour”. Det som skiljer ut Hökreums skola från mängden är deras användning av skoltidningen Hökerumsbladet i det läsfrämjande arbetet.
Juryns motivering lyder:
Hökerums skola har på ett kreativt sätt använt sin skoltidning som ett sätt att sprida kunskap om böcker och som motor för olika läslustlyftande aktiviteter. Hökerums skolas läsfrämjande arbete med ett fokus på kvalitet har imponerat på juryn och inspirerat med sitt lockande sätt att förstärka samarbetet mellan skolan och hemmet. Hökerums skola har med skoltidningen lyckats inkludera eleverna som utvecklas i sitt skapande och som dessutom lär sig om upphovsrätt och källkritik. Genom gemensamma aktiveter och skoltidningen har skolan gjort läsningen till en gemensam, social och lärorik aktivitet.
Stort grattis till Hökerums skola! En ny upplaga av Bokpiñatan arrangeras i höst. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så att du får information om när tävlingen drar igång.
Hedersomnämnanden
Det var många värdiga vinnare bland alla läsfrämjande initiativ som skickades in till Bokpiñatan. Bland de tio finalisterna har juryn valt ut fem extra hedervärda bidrag. Alla hedersomnämnda skolor kommer att få ett bokpaket och ett diplom.
Tävlingens eldsjäl: Fredrika skola, Åsele kommun
När kommunen stängde det integrerade skol- och folkbiblioteket så byggde F-3-läraren Katarina upp ett eget bibliotek.
Bäst på vuxna läsförebilder: Adolfsbergsskolan, Örebro kommun
”Personer i yrkesroll – läkare, präster, byggare, fotbollsspelare i allsvenskan, matsalspersonal, sopbilschaufförer etcetera har anmält sitt intresse och knackar på olika klassrum på skolan, som en överraskning. Med sig har de sin favoritbok som de läser ett stycke ur”
Lajvpedagogiskt nyskapande: Helleborusskolan, Täby kommun
”skolan arbetar med lajvpedagogiska aktiviteter som ett sätt att locka till läsning och läslust där vi med en grupp just nu arbetar med att skapa ett lajv till en bok de läst.”
Mest omfattande: Vänerskolan, Vänersborgs kommun
”Vänerskolan är en av SPSM:s specialskolor för döva elever och elever med hörselnedsättning” skolan har ett mycket omfattande läsfrämjande arbete som går under namnet ”Läs-Året”, döpt efter ett elevförslag.
Mest spännande: Drottningholmskolan, Ekerö kommun
Den spökande vinden lockar till kittlande tankar om sagolika upplevelser.