Menyikon Meny
Pil bakåt Tillbaka
Läsfrämjande 1 min läsning

Lässtunder med hundar ger fler läsare

Studier har visat att elever som får läsa högt och interagera med läshundar förbättrar sin läsning. Aktiviteten kan även ge andra vinster i form av förbättrad självkänsla. På biblioteken i Halmstad och Skurup använder man sig av just läshund för att främja läsning bland barn.

Annci Gånvall är bibliotekarie i Skurup. Där har läshund länge varit en återkommande lovaktivitet.

– Vi kör det som en drop in-aktivitet, man behöver inte boka upp sig. Det har varit väldigt populärt och många frågar efter det, berättar hon.

På Halmstads bibliotek anlitar man vård- och läshundsföraren Annette Lindberg när man anordnar träffar med läshund. Hennes hundar får alltid börja och avsluta lässtunden med lite trick och lek med barnet som ska läsa.

– Hundarna har lärt sig att titta i boken och ligga stilla. Ibland vill barnen visa bilder och då ska hunden kunna titta på dem, säger Annette Lindberg.

Läshundarna är utbildade och lämplighetstestade för att passa med att jobba mot tredje part.

– Mitt uppdrag i det hela är att göra det trevligt och bra runtom för att få till läsning, säger Annette Lindberg.

Ökar självförtroende 

På Skurups bibliotek är det hundinstruktören Anneli Einarsson som håller i lässtunderna med läshund. Hon tycker att det är tydligt att se att hunden gör att det läsande barnet slappnar av.

– De dömer inte och de rättar inte. Det ökar självförtroendet för den som läser, säger Anneli Einarsson.

På biblioteket i Skurup har man även ett annat projekt som involverar läshund på gång.

– Vi har påbörjat ett projekt med LSS-fritids där det är ungdomar och unga vuxna som eventuellt ska få prova att läsa högt för hund, berättar Annci Gånvall.

Text: Madeleine Gripsten

BTJ – FÖR LITTERATUR, KULTUR OCH LÄRANDE

© 2023, BTJ SVERIGE AB