Menyikon Meny
Pil bakåt Tillbaka
Skolforumdagen 2 min läsning

NPF-säkra skolan med Elinor Kennerö-Tonner

Hur kan skolor skapa en lärmiljö där alla elever, oavsett förutsättningar, ges möjlighet att lyckas? Genom att systematiskt arbeta med tillgänglighet och anpassningar, menar Elinor Kennerö-Tonner, tidigare rektor på Källbrinksskolan och en av föreläsarna på årets Skolforumdagen. 

– Det handlar om att skapa en organisation där pedagoger och andra medarbetare har möjlighet att arbeta till med tillgänglighet och om en gemensam kunskapsbas, säger Elinor Kennerö-Tonner, som blev känd inom Skolsverige när hon höjde ambitionen på arbetet med NPF-anpassningar på Källbrinksskolan i Huddinge. 

Elinor har under sin karriär arbetat för att bygga en skola där elevhälsan är en naturlig del av den pedagogiska verksamheten. Hennes arbete har fokuserat på att implementera en organisationsstruktur där alla lärare bär elevhälsouppdraget och har en grundläggande förståelse för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). 

Konkreta insatser som ger resultat 

Att NPF-säkra en skola handlar om att arbeta på flera plan samtidigt: 

  • Organisation – Skapa en struktur som gör att lärare och pedagogisk personal kan arbeta med tillgänglighet och anpassningar på ett naturligt sätt. 
  • Kunskapsbas – Alla som arbetar i skolan bör ha grundläggande kunskap om hjärnans funktion och hur inlärning påverkas av NPF-diagnoser som ADHD och autism. 
  • Lärmiljö – Både den fysiska, akademiska och psykosociala miljön måste anpassas för att möta elevernas behov. 

På Källbrinksskolan ledde dessa insatser till en mer strukturerad undervisning, bättre koncentration i klassrummen och ökad trivsel. En av de mest framgångsrika åtgärderna var att införa tydliga lektionsstrukturer där ingen genomgång var längre än tio minuter. 

– Många tror att en NPF-säkring av skolan innebär att sänka kraven, men det är absolut inte det det handlar om. NPF-säkring är att hitta fler vägar till samma mål, säger Elinor. 

Från teori till praktik 

Under sin föreläsning på Skolforumdagen kommer Elinor att ta med deltagarna på en konkret resa från problemidentifiering till genomfört förändringsarbete. Hon delar med sig av erfarenheter från Källbrinksskolan, ger praktiska råd och inspirerar till att våga driva förändring i den egna verksamheten. 

– Att utveckla en tillgänglig skola är ett långsiktigt arbete som kräver kartläggning, långsiktighet och elevdelaktighet. Det tar tid, men det är värt varenda steg, säger Elinor Kennerö-Tonner. 

Elinor Kennerö-Tonners föreläsning NPF-säkra skolan är en del av kompetensutvecklingseventet Skolforumdagen. Läs mer om det här. 

© 2025, BTJ SVERIGE AB
BTJ Skola
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.