Snart träder nya regler för skolbibliotek i kraft. Många kommuner och organisationer funderar på hur de ska möta de nya kraven. Vi på BTJ har lång erfarenhet av att genomföra kartläggningar, handlingsplaner och kompetensutveckling med fokus på skolbibliotek. Boka ett förutsättningslöst möte så pratar vi om era behov och önskemål.
Förhoppningen är att vi med en tydligare nulägesbild ska kunna prioritera så att alla elever verkligen har tillgång till ett skolbibliotek som bidrar till deras kunskapsutveckling, och att det inte bara är ett rum, säger Lena Ländin.
För att kunna blicka framåt behöver man göra en nulägesanalys. Hur ser skolbibliotekssituationen ut i er kommun? Hur kan ni planera framåt utifrån de styrkor och utvecklingsområden som ni har? Med vetskapen om detta, hur tar ni ut färdriktningen framåt för att skolbiblioteken ska utgöra en del av skolornas arbete för ökad måluppfyllelse? BTJ kartlägger skolbiblioteken, definierar utvecklingsområden och ger rekommendationer inför nästa steg i processen. Kartläggningsarbetet tar avstamp i nuvarande styrdokument och de förändringar som nu bereds av regering och riksdag.
Rektorerna ges individuell handledning i sitt fortsatta arbete för att integrera skolbiblioteket i skolans pedagogiska verksamhet. Stödet anpassas till behoven och situationen på den enskilda skolan.
BTJ tar fram en skolbiblioteksplan med övergripande mål som svarar mot era utvecklingsområden nu och framöver. Planen tar sin utgångspunkt i nuvarande styrdokument och planerade förändringar i dessa.
BTJ tar fram en handlingsplan med förslag på aktiviteter som svarar mot målen i skolbiblioteksplanen. Handlingsplanen kan tas fram som en mall för kommunens/organisationens alla skolor eller för en enskild skola.
BTJ erbjuder en uppföljande genomlysning av i vilken grad skolbiblioteksplanens mål implementerats i skolornas pågående utvecklingsarbete samt hur den fortsatta planen framåt kan se ut.
BTJ erbjuder individuell handledning för skolbibliotekspersonal. Handledningen är individuell och utformas utifrån den aktuella skolbibliotekspersonalens behov och önskemål. Syftet med handledningen är att öka och utveckla skolbibliotekets betydelse för elevernas kunskapsutveckling. De övergripande målen för handledningen sätts i samarbete med uppdragsgivaren.
BTJ erbjuder individuell handledning för samordnare för skolbibliotek. Handledningen är individuell och utformas utifrån den aktuella samordnarens behov och önskemål. Syftet med handledningen är att ge samordnaren stöd i arbetet med att skapa strukturer och förutsättningar för skolbibliotek i kommunen/organisationen. De övergripande målen för handledningen sätts i samarbete med uppdragsgivaren.
BTJ erbjuder skräddarsydda föreläsningar som utformas efter era behov och önskemål, nedan följer exempel på föreläsningar som kan genomföras på plats hos er eller digitalt.
Sagt om BTJ:s rådgivningstjänst
”Jag är mycket nöjd med samarbetet med Sofia och de tjänster vi anlitat BTJ för. Sofia har hög kompetens inom området och är lätt att samarbeta med. Kartläggningen utgör en bra grund för vårt fortsatta utvecklingsarbete. Både kartläggningssamtalen, det individuella processtödet till rektorer och våra gemensamma diskussioner utifrån resultatet har fungerat kompetenshöjande och inspirerande.”
– Lena Ländin, avdelningschef grundskola och förskola på Upplands-Bro kommun.