4 min läsning

Bokpiñatan

Bokpiñatan är smällfull med nya böcker. Kanske blir det just DIN skola som vinner böcker till ett värde av 25 000 kr? Ta på dig ögonbindeln och klipp till!

Vi på BTJ brinner för läsning och vill att alla Sveriges elever ska bli läsande personer. Vår lässatsning Bokpiñatan riktar sig till skolor i Sverige som antingen jobbar med läsfrämjande projekt, eller som står i startgroparna för att göra en läsfrämjande satsning. Smäll till Bokpiñatan genom att fylla i vårt formulär

Tycker du extra mycket om att tävla? Här är en till tävling! Missa inte chansen att vinna ett somrigt bokpaket. Allt du behöver göra är att skapa ett konto här på BTJ Skola och fylla i vår feedbackenkät, glöm inte att ange epost!

Bokpiñatan gånger två!

Två gånger om året har skolor möjlighet att tävla och vinna bokpaket till ett värde av 25 000 kronor. Böckerna väljs ut av våra kunniga bibliotekarier som jobbar med att ta fram skolbibliotekspaket. Vänta inte! Smäll till Bokpinãtan redan idag och var med och tävla om detta bokregn! Sista dagen att skicka bidrag till årets första omgång av Bokpiñatan är 2024-05-19.

Innan du tar på dig ögonbindeln!

Bokpiñatan är en tävling för skolor. Som privatperson kan du däremot inte vara med i tävlingen. Alla svenska grundskolor och anpassade grundskolor kan delta.

När tävlingsperioden är slut kommer BTJ att välja ut de tio bästa bidragen. Bland dessa lottas sedan vinsten ut. Läs mer information om tävlingen längre ned.

Genom att delta godkänner du att BTJ får kontakta dig och offentliggöra ditt tävlingsbidrag.

TVEKA INTE, SMÄLL TILL BOKPIÑATAN!

UT FALLER ETT SKRÄDDARSYTT BOKPAKET!

Vilka är BTJ och varför har vi fyllt en piñata med böcker?

BTJ sköter litteraturinköpen till bibliotek på ett stort antal skolor. Våra bibliotekarier har lång erfarenhet av att se till att skolor i olika årskurser har ett aktuellt mediebestånd av skön- och facklitteratur som är anpassat till elevernas behov, antal och förutsättningar. Om din skola vinner så är det denna service som ni kommer att få med böcker till ett sammanlagt värde på 25 000 kronor.

BTJ är ny i klassrummet, men kanske äldst i klassen. I klassrummen är vi på BTJ nya, men vi har hjälpt bibliotek och skolbibliotek att inspirera, väcka läslust och hitta rätt i böckernas värld sedan 1936. Det borde göra oss äldst i klassen, eller vad säger du?

Vi på BTJ älskar litteratur, kultur, lärande. Därför vill vi ge fler elever mer att läsa. Läsförståelsen påverkar möjligheterna att tillägna sig kunskaper i alla skolämnen genom hela skoltiden. Vill du ha ett bokregn över din skola? Ta på dig ögonbindeln och svinga!

Dags att tävla! Sikta högt och vinn!

Fyll i formuläret nedan för att vara med och tävla. Tävlingen avslutas 2024-05-19 klockan 24:00. Vinnaren kommer meddelas via mejl. Om du vill får du gärna dela i sociala medier att ni är med och tävlar! Tagga gärna @btjsverige och använd hashtaggen #bokpinatan. Lycka till!

Regler för att slå hål på Bokpiñatan

1. Tävlingens syfte
Tävlingen “Bokpiñatan” syftar till att uppmuntra läsning bland elever genom att berika skolornas bibliotek med nya böcker. Tävlingen är öppen för alla svenska grundskolor i Sverige.

2. Vem kan delta
Anmälan till tävlingen är öppen för skolpersonal (lärare, bibliotekarier, skolledare etc.) som officiellt representerar sin skola.

3. Så anmäler du din skola
För att delta, fyll i det officiella tävlingsformuläret tillgängligt på vår webbplats. Formuläret inkluderar skolans namn, adress, kontaktpersonens namn och roll på skolan, samt tävlingsfrågor.

4. Tävlingsperiod
Tävlingen startar den 2024-03-22 och slutar den 2024-05-19 kl. 23:59 (lokal tid). Anmälningar som inkommer efter 2024-05-19 kommer inte att beaktas.

5. Vinsten
Den vinnande skolan kommer att motta en samling böcker till ett värde av 25 000 kronor. Antalet böcker och titlar kommer att anpassas efter skolans behov och åldersgrupp.

6. Urval och bedömning
En jury bestående av representanter från BTJ kommer att bedöma anmälningarna. Kreativitet, behov och potentialen för att positivt påverka elevernas läsintresse kommer att tas i beaktning. 10 finalister väljs ut från vilka 1 vinnare lottas fram.

7. Meddelande om vinst
Vinnande skola kommer att meddelas via e-post och offentliggöras på vår webbplats. Beslutet av juryn är slutgiltigt och kan inte överklagas.

8. Vinstens leverans
Böckerna kommer att levereras direkt till den vinnande skolan så snart som möjligt efter att vinsten har meddelats.

9. Användning av tävlingsmaterial
Genom att delta i tävlingen ger du oss rätt att använda skolans namn och inskickade material exempelvis svar på tävlingsfrågorna i marknadsföringsändamål relaterade till tävlingen.

10. Sekretess och personuppgifter
Alla personuppgifter som samlas in i samband med tävlingen kommer att hanteras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.

Genom att skicka in en anmälan till tävlingen Bokpiñatan  bekräftar du att du har läst och godkänt dessa tävlingsregler.

11. Om vinstskatt
Eventuell vinstskatt betalas av den vinnande skolan.

Är den juridiska personen (skolans ägare) en kommun så behöver de inte betala skatt på beloppet.

Är den juridiska personen ett aktiebolag så räknas vinstsumman som en intäkt i deras näringsverksamhet, beroende på resultatet av bolagets näringsverksamhet kan skatt krävas på beloppet, om verksamheten går med vinst.

Är den juridiska personen en stiftelse bör ni kontakta Skatteverket för vägledning.

12. Flera bidrag från samma skola

Det är tillåtet att skicka in flera bidrag från samma skola, varje tävlingsbidrag bedöms individuellt.